شاه عبداللطيف ڀٽائي جي نظر ۾ عورت جو شان (سيد زوار حسين شاه)



شاه عبداللطيف ڀٽائي رحه عورتن بابت ڪجهه هيئن به چيو ته عورت کي اهي تمام بنيادي حق ڏنا وڃن جن تي مردن جو حق آهي عورت کي برابري پڻ حاصل آهي اهو ئي سبب هو جو حضرت پاڪ مٺڙي محمد صلي الله واله وسلم جن پنهنجي نياڻي کي ايترو ته وڏو شرف بّشيو جو سايد ڪنهن ٻئي کي حاصل هجي جڏهن به گهر داخل ٿيندا هيا پر پنهنجي نياڻي جي سر تي هٿ رکن ها بوسو ڏين ها پر جيڪڏهن سائين جن جي نياڻي اچي ها ته سائين جن ادب سان اٿي بيهن ها اها آهي عورت جي عظمت  پر انسان ڪجهه حدون اورانگهي به ويو آهي اسان ان عورت کي مظلوم ته چئون ٿا جنهن به عورت مٿان ظلم ٿئي ٿو پر پوء به پاڪستان اندر اهي عورتن لکي حقوق نه ٿا مهيا ڪيا وڃن عورتن جي تحفظ لاء هاڻي نوان نوان قانون به جڙي رهيا آهن پر عورت کي ان قانون مان هن وقت تائين فائدو ناهي پهتو جنهن لاء حضرت شاه عبداللطيف ڀٽائي جن فرمايو ته هي گهر جي سونهن پي لاء ناياب تحفو ڀائرن لاء پڻ اهڙو رشتو جو ڇا ڳالهه ڪجي اسان ڪٿي بيٺا آهيون اسان پاڻ سان احتساب ڪيون ته منزل ڪافي پري آهي  برحال هاڻي اها ئي عورت پنهنجا حق احتجاج ڪري به وٺي ٿي هو سمجهي ٿي ته اسان کي هاڻي پنهنجا حق ڪهڙي ريت وٺڻا آهن ، 8 مارچ هون ء ته عورتن جو پوري دنيا ۾ عالمي ڏينهن ملهايو پيو وڃين پر افسوس ته اها هوا جي ڌي اڄ به احتجاج ڪري پنهنا حق وٺڻ لاء بي چين آهي اوهان توهان ڏٺوسين ته ڪراچي پريس ڪلب اڳيان نرس عورتون احتجاج ڪري رهيون آهن انهن جو ڪو آواز ٻڌڻ لاء ناهي برحا اهو وقت پري ناهي جڏهن عورتن کي پنهنجا حق ضرور ملندا ، ان ڪري عورت کي برابري جي بنياد تي حق ملنگهرجن انهن کي احتجاج نه ڪرڻ گهرجي                             
شاه عبداللطيف جي فڪر فلسفي شاعري کي ڪتابي نصاب ۾ شامل ڪيو وڃين ها ته پوري دنيا ۾ نفرت ختم ٿي وڃين ها اها نفرت محبت ۾ پيدا ٿي وڃين ها ، برحال جيڪو ٿيو ان کي وساري اسان جديد دور ۾ شامل ٿي رهيا آهيون جتي امن مان سان رهڻ کي اوليت ڏيون جتي محبت کي اوليت ڏيون جتي انسان ذات جو قدر هجي ، شاه عبداللطيف ڀٽائي پنهنجي شاعري ۾ انسان ذات سان پيار محبت ڪرڻ جو درس ڏنو آهي هن انسان کي جيئڻ جا طور طريقا پڻ ٻڌايا آهن ته جيڪڏهن شاه جي رسالي تي پڻ عمل ڪيو وڃين ته پوء ڏسو ته هي زندگي ڪيئن ٿي بهتر گذري حضرت انسان انسانيت جو درس وساري چڪو آهي اهو ان ڪري جو معصوم نياڻين سان جنسي ڏاڍايون اسان جي ملڪ ۾ عام آهن درندا گلڙن جهڙين نياڻين کي پڻ   حوس سان گڏ اجل جو شڪار بنائڻ ٿا جنهن تي پڻ پوري پاڪستان ۾ احتجاج ڪيا ٿا وڃن صد افسوس جو هي رياست جنهن ۾ هاڻي به 1973 وارو آئين دستور پاڪستان اڄ به لاڳو آهي پر  پوء به رياست جا  ڪجهه عناصر اڄ به آئين کان ڄڻ بي خبر آهن ، درگاهه شاه عبداللطيف ڀٽائي جي  سجاده نشين پير سيد وقار حسين شاه لطيفي پڻ شاه سائين جي پيغام کي ساڻ کڻي پوري دنيا جو دورو ڪيو جتي کيس ايتري ته موٽ ملي جو ڇا ڳالهه ڪجي شاه عدالطيف ڀٽائي جي شاه جي رسالي ان جي تنبوري پڻ پوري دنيا ۾ اهڙو ته پيغام پهچايو ته سواء محبت پيار امن کان سواء هي دنيا اڌوري آهي ، ان ڪري پوري دنيا هاڻي شاه جي رسالي تي پڻ تحقيقات ڪري رهي آهي ته جيئن ڪربلا جي ميدان ۾ آلي محمد عليه اسلام سان پيش آيل وقعي کي اهڙي طرح شاه سائين شاه جي رسالي ۾ پيش ڪيو آهي  جو ڄڻ شاه عبداللطيف ڀٽائي ڄڻ ان وقت واقعي ڪربلا دوران اتي بيٺا هيا واهه سائين لطيف سهڻا ڇا ڳالهه ڪجي ، ان سان گڏ زندگي جا اهي درد سور پڻ ظاهر ڪيا ته جيڪڏهن مان هن شاه جي رسالي کي اڃان به ظاهرن ان جي اهميت بيان ڪيان ته هي پوري دنيا هن رسالي کي آئين طور تسليم ڪري هڪ رياست هلائڻ جا طور طريقا استعمال ڪري سگهن ٿا شاه عبداللطيف ڀٽائي رحه جي سجاده نشين پير سيد وقار حسين شاه  لطيفي جڏهن ٻاهرين ملڪن جو دورو ڪري ٿو ته  اتان جا ٿنڪ ٽينڪ ملاقات ڪري شاه جي رسالي بابت آگاهي وٺن ٿا ۽ هو شاه جي رسالي تي تحقيقات ڪرڻ چاهين ٿا ، مان سمجهان ٿو ته شاه سائين جي پيغام کي هڪ زبردست طريقي سان شاه سائين جي فڪر فلسفي کي ڪنڊ ڪڙچ۾ پهچائين ٿا ، جنهن کان پوء مان سمجهان ٿو ته انهن تحقيقات ڪندڙن ۾ شاه سائين جي پيغام جي گونج رهي ٿي جنهن پاڪستان ۾ ڪنهن غريب کي انصاف نه ملي جنهن پاڪستان ۾ عام ماڻهون کي صاف پاني پيئڻ لاء به نه ملي  جنهن پاڪستان ۾ نياڻين جي عصمت دري ٿئي جنهن پاڪستان ۾ مظلوم انصاف لاء دربدر هجي ، جنهن پاڪستان ۾ انسان زات جا بنيادي حقوق کاڌا وڃن ان ۾ ته  1973 آئين سان گڏ مان اهو به چوندس ته شاه جي رسالي کي پڻ تعليمي نصاب ۾ شامل ڪري ڏسو ته سهي ته انقلاب ڪيئن ٿو اچي ، شاه سائين جي عاشق  پير سائين وقار حسين شاه لطيفي جي اها پڻ سوچ آهي ته  جنگ ۾ ڪجهه به ناهي رکيو ڏاڍ ۾ ڪجهه به ناهي رکيو جڏهن ڪنهن ماڻهون کي موت اچي ٿو ته جسم ته هتي ظاهرن اسان جي هٿن ۾ هوندو آهي روح پرواز ڪندو آهي بس ٿوري دير کان پوء هر طرف کان اهو پيغام ملندو آهي ته سائين جلدي ڪيو لاش کي دفن ڪيو ها مالڪ ڪائنات جي امانت آهي ان ڪري ان کي جيڏاهن اچي ٿو اوڏانهن ئي ان کي موڪليو وڃين ٿو پر انسان جنهن کي الله پاڪ ڪجهه ڏيئي ٿو ته وڏي تڪبر ۾ اچيو وڃين هي دنيا فاني آهي هٿ خالي کنيو ويندين ان ڪري تڪبر نه ڪر صبر ڪر انسان زات سان پيار محبت ڪر انسان زات کي  لڄائڻ کان بهتر هيو آهي ته نيڪي جا ڪم ڪري الله پاڪ جي خوشنودي حاصل ڪرڻ گهرجي ، شاه سائين جي رسالي تي پوري دنيا تحقيقات ڪري رهي آهي آمريڪا هجي فرانس هجي جرمني هجي روس هجي جاپان هجي ايران هجي پاڪستان هجي هن وقت پوري دنيا جي مجبوري آهي ته  شاه جي رسالي ۾ جنهن طرح سان انسان ذات جي وصف بيان ڪئي وئي آهي ان کي پڙهي ان تي مڪمل عمل ڪري سگهون جنهن طرح سان ڏکايل دردن کي ظاهر ڪري صبر جي تلقين ڪئي وئي آهي . مان  سمجهان ٿو ته جنهن طرح سان شاه عبداللطيف رحه ڏنل فلسفي فڪر تي نظر وجهون ته معلوم ٿيندو ته محبت پيار امن سان ئي پوري دنيا دلي سڪون حاصل ڪري سگهجي ٿو  جديد دور جدت اچي هي آهي شاه جي رسالي جا جيئن جيئن ورڪ کلن ٿا يقين ڪيو ائين پيو محسوس ٿئي ڄڻ شاه سائين ان وقت جي مڪمل حالات کان واقف هيا يا وري شاه سائين جن ان جاء موجود هيا ، هي ڌرتي صوفين جي ڌرتي طور سڃاڻي ويندي آهي جتي درس صوفي ازم جي ڳالهه پرچار هلي اتي شاه جي رسالي جي حيثيت تمام وڏي ٿي وڃين ٿي ان ڪري هن وقت جيڪڏهن اسان اڃان به دير ڪئي سين ته پوء شايد وقت گذري وڃين پوء هٿ ۾ ڪجهه به نه هجي  شاه سائين شاه جي رسالي ۾ پڻ عورتن جي حقن جي ڳالهه ڪئي جنهن مان اسان کي ڪجهه حاصل ڪرڻ گهرجي ها پاڪستان اندر عورتن سان تمام وڏي زيادتي رهي آهي اڄ به پاڪستان اندر سونيا راجپر مسڪان ناريجو سميت ڪئي سئو نه هزارين عورتون نياڻيون انصاف جي اوسيئڙي ۾ آهن اڄ به پاڪستان اندر ڪارو ڪاري جا الزامات هني بي گناهه شهيد ڪيو ٿو وڃين   پاڪستان ۾ قانون هوندي به عورتن جي حقن لاء ڪجهه ناهي ٿيو ، شاه عبداللطيف ڀٽائي ان جي عاشقن پڻ ڪافي ڪجهه ٻڌيو آهي پر ان جي ڏسيل فڪر فلسفي تي ڪير عمل ڪندو ان ڪري ته اسان سڀ متفق ٿي اهو چوڻ تي مجبور آهيون ته عورتن جو عالي ڌڏينهن هوندي به اسان جي عورت اڄ به بيوس آهي لاچار آهي انهن کي بنيادي حقن ڏيڻ کان انڪار ڪري ڇڏيو آهي
(ليکڪ هيومن رائيٽس واچ پاڪستان اسلام آباد جو چيئرمين آهي)

No comments:

Post a Comment